نرمافزار بیشتر تو ماشینها یعنی باگهای بیشتر. با این قضیه مشکلی ندارید؟

هر چی نرمافزار بیشتر کنترل ماشینهای مدرن رو به دست میگیره، آیا مشتریها با باگها و مشکلات نرمافزاری بیشتر کنار میان یا کمتر، حتی اگه قرار باشه یه آپدیت سریع از راه دور براش بیاد؟ مگنوس اوستبرگ، مدیر ارشد نرمافزار مرسدس بنز، میگه: «رفع سریع مشکلات مهمه.» اون فکر میکنه اکثر آدما حداقل میتونن با
هر چی نرمافزار بیشتر کنترل ماشینهای مدرن رو به دست میگیره، آیا مشتریها با باگها و مشکلات نرمافزاری بیشتر کنار میان یا کمتر، حتی اگه قرار باشه یه آپدیت سریع از راه دور براش بیاد؟
مگنوس اوستبرگ، مدیر ارشد نرمافزار مرسدس بنز، میگه: «رفع سریع مشکلات مهمه.» اون فکر میکنه اکثر آدما حداقل میتونن با بعضی مشکلات کنار بیان، به شرطی که اولاً، شما مشکل رو قبول کنید و دوماً، بهشون بگید که یه راه حل سریع داره میاد و کی میاد. این مشکلات طولانیمدت و عدم اطلاعرسانی در موردشونه که میتونه باعث عصبانیت مشتری بشه.
مارکوس شفر، مدیر ارشد فناوری، میگه که تو مرسدس بنز، هدف نهایی اینه که هیچ نقصی وجود نداشته باشه. مشتریها تکنولوژی بیشتری میخوان، ولی این موضوع تو مناطق مختلف فرق میکنه. چین و کشورهای آسیایی تکنولوژی بیشتری میخوان و میخوان جدیدترین و بهترینها رو هر چه سریعتر داشته باشن. اونا بیشتر حاضرن تو برنامههای تست بتا و آزمایشهای اولیه شرکت کنن و اغلب بیشتر با کل فرآیند توسعه درگیر میشن.
مناطق دیگه علاقه، درک یا صبر کمتری دارن. مرسدس بنز به عنوان یه شرکت، محافظهکارتره؛ کیفیت و ایمنی قابل مذاکره نیستن، که این یعنی در نتیجه، توسعه محصول میتونه بیشتر طول بکشه. برای همین، این شرکت داره تحقیقات و توسعه محلی بیشتری تو چین انجام میده، ولی زیر نظر دستورالعملهای شرکت مادر.
جدیدترین و بهترین نرمافزارها همین الان دارن میان
ارزشش رو داره که این راه پر پیچ و خم رو برای ساختن این ماشینهای پیچیده طی کنیم. مرسدس بنز CLA مدل ۲۰۲۶ و مرسدس بنز GLC مدل ۲۰۲۷ اولین ماشینهای واقعاً «نرمافزار-محور» این شرکتن، یعنی مغز و تراشههای لازم رو دارن تا تقریباً همهچیز ماشین که با نرمافزار کنترل میشه، از راه دور آپدیت بشه. اونا سیستم عامل جدید مرسدس بنز، یعنی MBOS، و همچنین سیستمهای اطلاعات و سرگرمی MBUX نسل چهارم با صفحههای لمسی خفن رو دارن که همشون تو خود شرکت ساخته شدن.
اولا کالنیوس، مدیرعامل گروه مرسدس بنز، میگه که MBOS جدید یه تغییر بزرگ و اساسیه. این مثل یه هدیهست که هی بهت چیزای جدید میده و ۱۰۰ درصد ماشین از طریق آپدیتهای از راه دور قابل دسترسه.
مرسدس میگه سه سال وقت گذاشته تا یه خط تولید بسازه که بتونه بستههای نرمافزاری رانندگی خودکار و سرگرمی کاملاً آماده رو تو عرض یه هفته برای ماشینهاش عرضه کنه. شفر میگه: «این سرعتیه که ما بهش رسیدیم.» اون اضافه میکنه که الان، ماشینها با یه واحد کنترل الکترونیکی (ECU) خالی میان و بعدش مرسدس [نرمافزار] رو به عنوان بخشی از فرآیند تولید، روش بارگذاری میکنه. قبلاً، ECU از یه تأمینکننده میومد که نرمافزار از قبل روش نصب شده بود. دیگه اینطور نیست. مرسدس یه بسته نرمافزاری کامل میخواست که خودش ساخته باشه.
قابلیت رانندگی خودکار سطح ۲++
اکثر آدما فکر میکنن سیستم اطلاعات و سرگرمی بیشترین سود رو از آپدیتهای نرمافزاری میبره و البته این یه بخش مهمه و جاییه که مشتری واضحترین تغییرات رو از طریق آپدیتها میبینه. اما مغز و تراشههای کامپیوتری قدرتمند امروزی، بسته نرمافزاری هوش مصنوعی و کلی سنسور و دوربین تو ماشینها هم حالا قابل آپدیت شدن هستن که این به طور بالقوه میتونه در آینده سطوح بالاتری از رانندگی خودکار رو باز کنه.
مثلاً GLC جدید مدل ۲۰۲۷ با ابرکامپیوترهاش قابلیت داخلی رانندگی خودکار سطح ۲++ رو داره، که یعنی ماشین میتونه خیلی از کارای فرمون دادن، سبقت گرفتن، تغییر لاین، شتاب گرفتن و ترمز کردن رو خودش انجام بده و دورههایی هم رانندگی بدون دست داشته باشه. و این سیستمها حالا میتونن از طریق آپدیتهای نرمافزاری بیشتر هم بهتر بشن. اما راننده هنوزم مسئوله و باید آماده باشه که کنترل رو به دست بگیره.
سطح ۳ جاییه که ماشین شروع میکنه به به دست گرفتن کنترل تو شرایط محدود. فعلاً، این سطح تو بعضی کشورها از جمله چین و دو تا ایالت تو آمریکا مجازه (مثلاً مرسدس داره سیستمهای سطح ۳ خودش رو تو نوادا تست میکنه). هنوز تو اروپا تأیید نشده. با کنار گذاشتن چالشهای فعلی، خودروسازهایی مثل مرسدس دارن روز به روز بیشتر میفهمن که هنوز منطقی نیست که یه سیستم نوع سطح ۳ رو تو همه ماشینها پیاده کنن.
برای اطمینان از ایمنی، رانندگی سطح ۳ به سیستمهای پشتیبان اضافی نیاز داره و این هزینه و پیچیدگی رو زیاد میکنه. اوستبرگ فکر نمیکنه مشتریها بخوان برای این قابلیت تو ماشینهای ردهپایینتر پول بدن و برای همین این شرکت پول توسعه رو تو این زمینه برای GLC خرج نکرده. اون شک داره که آیا سطح ۳ اصلاً تو کوتاهمدت خواهان داره یا نه، مخصوصاً وقتی که سطح ۲++ این همه سیستم کمکراننده رو ارائه میده—همه چیز جز آزادی کامل برای برداشتن چشم از جاده و واگذار کردن کنترل کامل به ماشین. اما یه چیز قطعیه، هر اتفاقی که در آینده برای نرمافزار و رانندگی خودکار بیفته، مرسدس داره خودشو آماده میکنه که سریع به نیازهای بازار واکنش نشون بده و اگه مشکلی پیش اومد، سریع جواب بده.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰