تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 دی 1400 - 18:13
142 بازدید
کد خبر : 185407

میرزایی: در اردوی کشتی آزاد حضور ندارم اما مشاوره می‌دهم

میرزایی: در اردوی کشتی آزاد حضور ندارم اما مشاوره می‌دهم

مربی بدنساز تیم ملی کشتی آزاد تاکید کرد: اگر مربی بدنساز، به عنوان بخشی از تیم حمایتی، در کنار کادر فنی حضور داشته باشد شرایط بهتری بوجود می آید. بهمن میرزایی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اظهارنظر یکی از اعضای کادر فنی کشتی آزاد مبنی بر اینکه وی به عنوان مربی بدنساز در کنار تیم

میرزایی: در اردوی کشتی آزاد حضور ندارم اما مشاوره می‌دهم

مربی بدنساز تیم ملی کشتی آزاد تاکید کرد: اگر مربی بدنساز، به عنوان بخشی از تیم حمایتی، در کنار کادر فنی حضور داشته باشد شرایط بهتری بوجود می آید.

بهمن میرزایی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اظهارنظر یکی از اعضای کادر فنی کشتی آزاد مبنی بر اینکه وی به عنوان مربی بدنساز در کنار تیم ملی کشتی آزاد است، گفت: بنده به دلیل شرایط شغلی، داخل اردو حضور ندارم اما هر زمان که لازم باشد در مشاوره و برنامه ریزی تمرین در خدمت مربیان عزیز تیم های ملی خواهم بود. در طی حداقل یک دهه گذشته، تیم های ملی ‌کشتی آزاد و فرنگی مربی بدنساز نداشته اند اما از مشاوره علمی افراد دانشگاهی بهره مند شده اند.

او در پاسخ به این سوال که نبود مربی بدنساز در تیم های ملی کشتی خللی در روند آماده سازی کشتی گیران ایجاد می کند یا خیر، گفت: البته اگر مربی بدنساز، به عنوان بخشی از تیم حمایتی، در کنار کادر فنی حضور داشته باشد شرایط بهتری بوجود می آید اما از آنجایی که معمولا کادر فنی با محدودیت نفرات در اعزام، به ویژه در سال المپیک، مواجه است، متاسفانه این اتفاق نمی افتد. مربی بدنساز می تواند در تعامل با کادر فنی در طراحی، نظارت و اجرای دقیق برنامه های آماده سازی سهم قابل توجهی در موفقیت تیم داشته باشد.

عضو کمیته نظارت بر برنامه های آماده سازی تیم های ملی کشتی در پاسخ به این سوال که آیا با این اوصاف مسئولیت مصدومیت احتمالی کشتی گیران تیم ملی را بر عهده می گیرد یا خیر، اظهار کرد: آسیب ورزشی بخشی جدانشدنی از ورزش قهرمانی است. در بسیاری از موارد ممکن است قهرمانان شاخص دنیا در بهترین شرایط تمرین و ریکاوری نیز دچار آسیب دیدگی جدی شوند. هر چند که حداقل بخشی از آسیب دیدگی های ورزشی به نحوه تمرین کشتی گیران مرتبط است اما نمی توان به طور قطعی شخص خاصی را مقصر دانست. موارد پزشکی، تغذیه بد و ناکافی، استرس های روانی، الگوهای نادرست تمرینی در کنار برخی عوامل اجتناب ناپذیر همگی می توانند باعث آسیب ورزشکار شوند. خوشبختانه تا جاییکه اطلاع دارم، با وجود تمرینات پرفشار حجمی در ۳ اردوی فاز جنرال قبلی و ادامه آن در اردوی چهارم ( اردوی اخیر)، آسیب دیدگی جدی برای کشتی گیران به وجود نیامده است.

مدرس علم تمرین و عضو هیات علمی گروه فیزیولوژی ورزش دانشگاه گیلان در پاسخ به این سوال که آیا عدم حضور مربی بدنساز همانند المپیک قبلی، می‌تواند باعث تحلیل قوای برخی کشتی گیران در میدان مبارزه باشد یا خیر، گفت: در میدان بزرگی همچون المپیک مرز بین برد و باخت بسیار باریک است. عوامل بسیار زیادی در تحلیل قوای بدنی و متعاقب آن افت عملکرد ورزشکاران در این میدان بزرگ نقش دارند. فقط بخشی از این موضوع به نحوه تمرین و آماده سازی مرتبط است و از نقش سایر عوامل اثرگذار نباید غافل بود. آمادگی فنی، روانی، تاکتیکی و استراتژی مبارزه و زیر شاخه های فراوان مربوط به هر کدام از مولفه های مذکور می تواند نتیجه مسابقه را تحت تاثیر قرار دهد. هر چه سطح مسابقه بالاتر باشد سهم دو مولفه آمادگی روانی و آمادگی تاکتیکی در تعیین موفقیت کشتی گیر بالاتر خواهد بود. بدون تردید، همه کشتی گیران شرکت کننده در المپیک در دو مولفه دیگر یعنی آمادگی جسمانی و آمادگی فنی از ویژگی های بالایی برخوردارند. متاسفانه، مشکل در هر کدام از مولفه های غیر مرتبط با آمادگی جسمانی نیز در روز مسابقه به صورت مشکل بدنی نمود پیدا می کند و نباید آن را به بدنسازی ربط داد. یک ویروس ساده سرماخوردگی، بی خوابی و استرس شب قبل از مسابقه، اختلاف ساعت و عدم سازگاری با شرایط کشور میزبان، بالا بردن بیش از حد نتیجه مسابقه و … همگی می توانند دلایل افت بدنی ورزشکار باشند.

وی ادامه داد: آمادگی روانی عامل بسیار مهمی در نتیجه مسابقه است. از آنجا که معیار دقیقی برای سنجش و اندازه گیری این عامل کلیدی وجود ندارد، ورزشکاران در هنگام مسابقه به حال خود رها می شوند. هر کشتی گیر ویژگی های ذاتی و درونی منحصر به فردی دارد. برخی ذاتا شجاع و جنگنده اند. برخی نیز آرام ترند و در هنگام نیاز به تحریک و انگیزش بالاتری دارند. هر چند که برخی از مهارت‌های روانی آموختنی هستند و نیاز به یک معلم و روانشناس ورزش احساس می شود اما به تجربه شاهد بودم که اکثر سرمربیان تیم ملی در مواجهه با شرایط استرسی مسابقه به خوبی ورزشکاران را هدایت می کنند و آقایان محمد بنا و غلامرضا محمدی نیز بخوبی این شرایط را درک می کنند.

میرزایی در پایان در پاسخ به این سئوال که آیا نحوه تمرینات و بدنسازی در تیم های ملی کشتی به روز و قابل مقایسه با کشورهای صاحب قدرت در کشتی مثل آمریکا و روسیه است یا خیر، گفت: اطمینان دارم اصول علمی در چارچوب تمرینات و چیدمان تک‌تک جلسات آن رعایت شده است البته اجرای برنامه طراحی شده و مانیتورینگ آن بحث بسیار مهمی است و باید از کشتی گیران به صورت مرتب بازخورد گرفته شود تا  کارآیی تمرینات ارزیابی شود و اگر ایراداتی وجود دارد برطرف شود.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.